juliaenrenedownunder.reismee.nl

The big trip, hoogte- en dieptepunten

Hello Peoples!

Als eerste het grote nieuws: We hebben het hele rondje Australië gehaald!!! We zijn na een totaal van 6 maanden reizen weer terug bij het beginpunt; Adelaide. Terwijl we aan het reizen waren, hebben we wel aan jullie gedacht hoor, om jullie op de hoogte te brengen van onze grote avonturen. Maar door het strakke reisschema en het vaak ontbreken van internet krijgen jullie nu een reisverhaal van de afgelopen 2 maanden :-P.
Na ons groot duikavontuur in the Great Barrier Reef en René’s skydive, reden we terug naar Townsville. Vanuit hier gingen we van de Oostkust naar het midden en dan meteen door naar de noordelijkste stad Darwin. Om het verhaal wat korter te maken; vreselijke weg met overal gaten erin, elke dag zelfde routine; tent opbreken - ontbijten - ongeveer 600km rijden - tent opzetten - eten - slapen, en dat ongeveer 6 dagen lang! We waren het rijden dan ook wel een beetje zat aan het worden; maar werd toch opgevrolijkt door hits van Marco Borsato, BSB, enz.
Daarna kwamen we in het prachtige nationale park Kakadu aan. 35+ graden en super vochtig. We hebben een mooie boottocht in de Katherine Gorge gemaakt. En het was 1 April, dus hebben we een heerlijke grap uitgehaald met een aantal vrienden door een NEP aanzoek te doen. De één vond het grappiger dan de ander :-P. Vooral René's vrienden moest het letterlijk uitgespeld worden dat het 1 april was (okay het was dan ook net half één s nachts :-P).
In het Noorden wordt het ten zeerste afgeraden om te gaan zwemmen ivm de zoutwaterkrokodillen! Dus wij zijn gaan zwemmen in een rivier; nee geintje, we zijn op een jumping-crocs-cruise gegaan; en we snappen nu echt waarom we niet mogen zwemmen (zie foto’s). Damn, wat waren dat grote joekels en veel, alleen maar op een klein stukje rivier. Laat staan op een hele rivier of in de zee! Hierna hebben we nog twee nachten geslapen in Darwin en op naar het mooie Broome!
In Broome hebben we de goedkoopste double room van de hele reis gevonden (dat was dan ook echt erg crappy, zonder airco dus veel zweten s nachts :-P). René had nog nooit op een kameel gezeten; dus we hebben meteen op de dag van aankomst een kamelentocht op het strand van Broome gemaakt. Wat een gekke beesten zijn het toch! Lekker smakken en gekke geluiden maken. Nog even een feitje: Australië is de enige plek op de wereld nog waar wilde kamelen (nou jah dromedarissen) zijn.
Volgende dag nog heerlijk op het strand gechilld, we konden nog net niet zwemmen ivm het einde van de dodelijke stinger (kwal) seizoen; al waren de locals toch al in de zee te vinden.
Vroeg vertrokken om van Broome richting Exmouth te rijden. Na twee uur rijden kwamen we bij een heel erg ongeluk aan. Auto was 5 minuten voordat wij aankwamen 3x keer over de kop gegaan, vader gelukkig niet gewond, maar zijn dochter wel gewond in de auto en vriendin van dochter licht gewond. René aan de slag met onze zelf gemaakte EHBO-kit (o.a. steriele handschoenen, lidocaine, spoelvloeistoffen, drukverband enz); kwamen er binnen 5 minuten twee busjes aangereden waarin 8 Franse artsen in zaten die ook aan het backpacken waren. Dus het meisje had super veel geluk; meteen wonden gespoeld, verbonden enz. Alleen toen kwamen we er wel achter dat we echt in the Outback waren; 35-40 graden en na 2 uur was er pas een ambulance ter plaatse...
(We hebben dit verhaal op dat moment maar niet aan de moeders verteld, want we moesten nog ongeveer 2 maanden reizen en meer dan 10.000km rijden).
Na dit vervelende gebeuren kwamen we in Exmouth aan en zijn we met walvishaaien gaan zwemmen! SUPERVET! Wat zijn die beesten groot!
Hierna nog een paar dagen gerelaxed bij Coral Bay; snorkelen, 2,5 jaar relatie gevierd, op een strand gelopen van alleen maar schelpen (dus het heet inderdaad Shell beach :-P). In Monkey Mia (nee daar hebben ze dan weer geen apen) dolfijnen gezien op ongeveer een meter afstand. Julia werd uitgekozen om een dolfijn te voeren, weer een jeugddroom in vervulling :P
Nog een aantal honderden kilometers te hebben gereden kwamen we dan aan in Perth. Omdat we het rijden wel echt zat waren en we goed aan onze planning hielden, zijn we lekker een week in Perth gebleven. We hadden een kamer geboekt via AirBnB bij George en Holly; groot huis, relaxte familie, tijd om te wassen en ff bij te komen. Vanuit Perth nog een dagje naar Rottnest Island gevaren, waar ze de beroemde quokka’s hebben (zie foto; soort van lachende hamsters). In de regen naar een militaire parade gekeken op ANZAC Day (soort van bevrijdingsdag). Na afscheid genomen te hebben van Perth reden we door naar de zuid-west punt van Australië.
Richting het zuiden werd het wel steeds kouder, we voelden wel dat de zomer voorbij was en de herfst ging beginnen; overdag nog wel 18 graden maar 's nachts wel tot een graad of 10-12. Dus het kamperen werd wel steeds onaangenamer en daarom toch maar vaker een kamer in een hostel of hotel genomen. In het gebied van Margaret River hebben we een aantal grotten bezocht, vuurtoren beklommen en het is de wijnregio van West-Australië dus ook nog de nodige wijntjes geproefd!
Voor we echt terug in Adelaide waren, kreeg onze Camry nog even een goede test voor zijn kiezen. 2500km woestijn; met een recht stuk van 146km zonder een enkele bocht erin. René heeft dit saaie stuk, zonder in slaap te zijn gevallen, met Guus Meeuwis op achtergrond, gereden! En hij heeft daarbij ook nog zo’n 30 wilde kamelen gespot, later hoorden we van iemand die dit al 16 maanden op reis aan het proberen was, maar nog niet geslaagd was.
Via een kleine detour via Port Lincoln, zijn we nog even een weekendje gestopt in de Barossa Valley. Hier hebben we een fietstocht gedaan van 40km, want het was (natuurlijk weer) een wijnregio en we kunnen natuurlijk nooit genoeg van wijn krijgen :-P:-D.
En uiteindelijk zijn we eergisteren teruggekomen in Adelaide. We zijn gisteren meteen naar het koala ziekenhuis geweest om de Kowie’s weer te bekijken :-D.
We hadden de auto nog maar net op internet gezet en hebben hem al verkocht!!! Voor dezelfde prijs als waar we hem voor gekocht hebben :-D. Dus na meer dan 10 maanden en meer dan 30.000km te mee hebben gereden hebben we van de geliefde Camry afscheid genomen… een verdrietig moment.
En om nog even in het goede nieuws te blijven; we hebben ook een huisje in Rotterdam; dus binnenkort meteen een housewarming :-).
Nog 3 weekies en dan zijn we weer thuis mensen! Dus tot die tijd moeten nog een aantal (saaie) dingen regelen zoals bankzaken/belastingaangifte. En natuurlijk nog een aantal leuke dingen doen zoals bekenden hier in Adelaide opzoeken en natuurlijk heel veel naar de koala’s gaan voor Julia (dat gaat goedkomen, want ze is al ingeschakeld voor 3 dagen per week)!
Waarschijnlijk volgt er nog een laatste blog over de drie weken hier in Adelaide en dan kunnen jullie de reisverhalen live horen als we in NL weer terug zijn!
Tot snel,
Groetjes R&J

esther_van_bodegraven@hotmail.com

Geweldig om te lezen. Heerlijk wat jullie allemaal meemaken. Het is nu net of wij het zien

moeders R

Mooi verhaal. Weer veel meegemaakt!
Geniet nog maar lekker van de laatste weken.
En Julia nog veel knuffelen met je koala vriendjes hoor.
Nu kan het nog.
Xxx

Janny & Henk

Ik ging me al afvragen waar jullie gebleven waren, maar weer een heerlijk verhaal om te lezen. Geniet nog lekker van de laatste weken en goede reis terug naar huis,

Sylvia

Jeeh, jullie leven nog! ;-) Leuk om weer te lezen en tot heel snel!

mama v Julia

Gelukkig maar dat je dat ongeluk inderdaad niet had verteld. Wat een avonturen. Geniet nog maar van de laatste weken met de koala's.
xxx mama

Roy

Super verhaal, super ervaring, super foto's!
Gaaf om in een kort verhaaltje jullie ervaring te lezen!
Geniet van jullie laatste drie weken!!

Coos Croese

Ik heb genoten van jullie reisverslag. Jullie zijn echte backpackers.
Coos Croese

gonneke mooi

Hoi Jongens, wat een avonturen allemaal en wat zien en doen jullie veel. Nooit eens bang voor een te heftige kameel of een enge weet ik veel??? Dat ongeluk was wel een heftige ervaring en wat goed dat Renee dan zo koelbloedig is. Nog even en dan kunnen jullie je familie weer in de armen sluiten. Ik ken er een die er wel echt naar uit ziet. Groet Gonneke

Willem

1 woord is hier toch echt op zijn plaats...

P A Z A R !!!

Jullie verhalen klinken echt zo geweldig :), wie zou dit nu niet willen he?! Kan niet wachten totdat je ze (en natuurlijk de laesie-verhalen) in real life gaat vertellen!!!

Dikke kus van mij & tot snel