juliaenrenedownunder.reismee.nl

Everything in Australia wants to kill you...!

Hallo vriendjes en vriendinnetjes,

Daar zijn we weer! Het verhaal begint net nadat we Sydney zijn vertrokken. We hadden in Sydney even een globale planning gemaakt en zagen dat we toch wel een beetje moeten gaan opschieten om de hele kust van Australie te rijden en op tijd terug te zijn om weer terug naar NL te vliegen.

De dag dat we uit Sydney reden, hebben we toch onze Camry een service beurt gegeven om toch te zorgen dat hij onze reis helemaal kan vergezellen.

De eerste stop was Port Macquirie, waar Julia nog contact met het koalaziekenhuis heeft gehad. Juul belde even op en we konden langskomen, om een privé-rondleiding te krijgen van de baas. En omdat Julia er toch was en de dierenassistent er niet was, mocht Julia assisteren bij opname van een koala. En de koala’s aan de oostkust zijn lelijk!!! Veel kleiner dan de koala’s in South Australia, uitpuilende ogen en veel minder vacht.

Na Port Macquirie zijn we doorgereden naar de hippie stad Byron Bay! Super relaxte sfeer, alles rustig aan en chill. Dus echt iets voor ons :-P Lekker een beetje surfshops afgestruind, terrasje gepakt en gesurft.

Na dit relaxte avontuur hebben we New South Wales afgesloten en gingen we op naar de volgende staat: Queensland! Als eerste kwamen we bij de Goldcoast aan; Surfers Paradise. Dat klinkt super… Maar het was verschrikkelijk! Alleen maar hoge wolkenkrabbers, nachtclubs, hele dure hotels en campings. En het ergste was ook nog eens on-shore wind; dus geen of alleen maar slechte golven! Dus wij dachten; F*CK THIS en we hebben de hele Goldcoast overgeslagen. En via een kleine detour met een wijnproeverij door naar Brisbane.

In Brisbane hadden we via AirBNB een kamer bij John en Susan gehuurd. Een beetje rare situatie; want zij gingen om 19 uur al slapen, zonder iets te zeggen en om 5 uur op met veel lawaai en kabaal. Maar dat mocht natuurlijk niet de pret drukken, want we kregen wel gratis ontbijt, konden gratis wassen en zijn uiteindelijk met John naar Fraser Island gegaan. En wij zijn gewoon twee dagen lekker hele dag in Brisbane geweest. Stadswandeling, uit eten en met een gratis rondvaart de stad verkennen. Wel een hele grote spin in onze kamer en op een wandeling bijna op een felgroene slang getrapt…

We konden natuurlijk niet voorbij the Australian Zoo rijden, de dierentuin van Steve Irwin! Wat een super mooie dierentuin is dat zeg! En natuurlijk hebben ze er een krokodillenshow met de Salty’s (zoutwater krokodillen), zie foto’s.

Toen kwam het avontuur van Fraser Island! Dit begon al geweldig. We gingen met John, want hij had een auto met vierwielaandrijving en dit is op Fraser Island verplicht. Fraser Island is een eiland zonder normale wegen, alleen maar dirt road met heel veel zand. Dus onze Camry konden we niet meenemen en hadden met John om 11 uur bij de veerboot afgesproken. Drie dagen later hoorde we dat op de plek waar wij met onze auto hadden staan wachten op de veer, er een sink hole was geweest om 11:15 en het stuk strand waar wij hebben gestaan helemaal de zee is ingezogen!

Eenmaal op Fraser aangekomen, reden we richting Central Station (een camping) om daar ons kampement op te gaan slaan, lag er een hele dikke boom op de weg. John heeft nog geprobeerd de boom van de weg te slepen; maar de boom was toch net (eigenlijk veel) te groot voor de auto. ’s Nachts om 4 uur last gehad van een possum; die van alles van de tafel had afgegooid. John ging er uit om hem te verjagen, en toen rook de possum de voorraadkast in de tent en rende snel in de tent. Gelukkig zijn possum bange wezens en één schreeuw van John en hij rende snel weer weg. De volgende ochtend vroeg op om met de 4WD over het eiland te crossen. John had een kajak meegenomen, dus we zijn lekker gaan kajakken op Lake MacKenzie.

Volgende nacht had dezelfde possum de autosleutels van John van de tafel gepakt, 5 meter verderop geprobeerd erin te bijten en toen daar achtergelaten. Dus de ochtend begon met een gestressde John en met zijn allen op zoek naar de sleutels! Gelukkig wel met tandenpatroon van de possum gevonden. Die dag lekker gecrosst en in zee gaan vissen. Julia heeft gewonnen; met een score van Ă©Ă©n vis! Volgende dag gingen we het kampement afbreken; kwamen we nog een schorpioen tegen onder het zeil; in gezelschap met twee (human) centipedes van ongeveer 20cm groot :-O En oh ja,de avond daarvoor kwam er ook nog even een python van 2 meter op bezoek.

Na dit grote avontuur en afscheid van John te hebben genomen, hebben we nog ff gesurft in Agnes Waters (laatste stadje waar je kon surfen; door great barrier reef heb je geen golven). Super dag gehad; heel veel ongebroken golven gepakt! Legendary!!!

Toen volgde 3 dagen op een jacht in de Whitsundays! Jammer van veel regen en super warme, zweterige nachten. Wel super mooie witte stranden gezien, gesnorkeld met Nemo en schildpadden. En een hele leuke groep ontmoet; o.a. Jos en Scarlett. Laten deze nou net uit Rotterdam komen en Jos werkt op de SEH in Maasstad :-P Na de boottocht nog een goede afterparty gehouden met iedereen van de boot, wat Julia moest ontgelden de volgende dag :-P:-S

En voordat onze reis naar Cairns begon, hebben we nog twee relaxte dagen op Magnetic Island gechilld (vooral voor de wilde koala’s die we daar weer eens konden zien)! Eerst ff in Cairns onze duiktrip geboekt; en toen door naar de Daintree. Super mooi regenwoud! Maar vochtig en heet!!! En jah je raadt het al; REGENwoud! Tent opzetten in de regen, alles zeiknat en natuurlijk niet droog te krijgen door de vochtigheid… en daarna gaat het stinken… Maar een paar super mooie wandelingen gemaakt en een Crocodile Cruise gedaan: 5 meter lange Salty gezien :-O

En we sloten het avontuur van de oostkust af met een duiktrip van 3 dagen met 11 duiken. Maar René en Julia zijn nog geen echte helden onder water; want na de duikcursus in Bali 18 maanden geleden, hebben we niet meer gedoken. Dus twee dagen opfriscursus gedaan, met zwembad-sessies en we konden er weer tegen aan. We hebben uiteindelijk 8 duiken met zijn tweetjes gedaan. De eerste duik en de twee nachtduiken waren (gelukkig) begeleid! Eerste duik met zijn tweetjes meteen een haai gezien :-O maar ook Nemo’s, Dori en schildpadden!!!

Ons avontuur aan de Oostkust en dit lange verhaal voor jullie is bijna uit. Maar niet voordat we afsluiten met een klapper, Rene durfde het aan: Skydiven! Hij vond het geweldig en Julia moet volgende keer mee, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren :-)

Volgende keer gaan we verder met het avontuur en vooral de echt grote roadtrip, want we hebben nog heel wat kilometers te gaan…

Tot snel! Liefs!

Miro

Oh wat gaaaaf!!! Echt megavet! :-)

Yvette

Wat fantastisch allemaal, geniet er nog van Down Under!!!

moedersR

Prachtig verhaal, maar al die akelige beesten brr.
En onthou wat ik al heb gezegd, nu stoppen met die gevaarlijke gekkigheid. Skydiven ???? was het laatste hoor.
Fijne reis nog verder ????

Sietse

Klinkt heel vet (en herkenbaar ). We zien jullie vast weer snel. Geniet er nog van de komende tijd!

Coos Croese

Lieve J&R,
Jullie schrijven zo leuk, dat het leek of ik weer helemaal in Australië was.
Bedankt
Coos

Joja

Fantastisch verhaal weer, volgens mij is de volledige fauna van Australie langsgekomen :) Veel plezier met de rest van de roadtrip! X