juliaenrenedownunder.reismee.nl

Op vakantie

Hallo allemaal!

Na twee weken in de villa met zwembad van Julia's baas te hebben gezeten, zijn we echt wel toe aan vakantie! We hadden ook besloten om op 'vakantie' te gaan, omdat we nog steeds op Julia's registratie aan het wachten zijn en René toch nog geen werk kan krijgen.

Onze vakantie is naar het midden van Australië, ongeveer 1750km vanaf Adelaide, naar de echte Outback. Op vrijdag hebben we onze auto ingepakt met twee jerrycans benzine, een 18-liter-tank water en ongeveer 20 liter water in flesjes (want als je stil komt te staan in de Outback dan kan je soms wel 3 uur lang niemand zien en dat met meer dan 40 graden is niet echt fijn). Daarnaast natuurlijk al onze spullen zoals tent, kampeerstoeltjes, kleding, eten en alle andere meuk. En gelukkig hebben we voor deze lange reis allemaal muziek gedownload om lekker de hele weg mee te blèren met natuurlijk de Backstreet Boys en lekker Nederlands; Marco Borsato!!!

Op onze eerste dag kwamen we aan in de Flinders Ranges; een heel mooi nationaal park waar je leuk kan kamperen en mooie hikes kan doen. In de eerste 5 minuten op de camping zagen we iemand lopen met een netje op zijn hoofd; wij dachten meteen 'wat loopt die nou voor lul met een netje op zijn kop'. Maar na ongeveer 2 minuten buiten de auto te zijn, snapten we meteen waarom mensen met die vliegennetten op lopen! Je wordt helemaal gek van de hele dag vliegen wegslaan; dus we hebben meteen een vliegennet gekocht bij het winkeltje (beste aankoop van de hele vakantie!). De volgende ochtend hadden we onze eerste hike uitgezocht; best wel pittige wandeling naar hoogste berg in het gebied, St. Mary's Peak, (meer dan 900m hoog) van ongeveer 15km (6 uur) met ongeveer 35 graden! René met zijn nieuwe sturdy shoes (jah eerste hike om ze in te lopen) en Julia met haar eigen goede bergschoenen; bepakt met allebei 5 liter water op onze rug. Echt iets voor ons: na ongeveer 7km te hebben gelopen, kwamen we erachter dat we eigenlijk een andere weg hadden moeten nemen en dat we nu dus de hike van 22,5km aan doen waren en die 9 uur zou duren. Maar jah van opgeven weten wij natuurlijk niet; we hebben het gered! Totaal wel 8,5 liter water met zijn tweeen gedronken :-P.

De volgende dag met spierpijn in onze benen zaten we in de auto op weg naar Port Augusta. Na een paar emoe's en hagedissen te hebben ontweken op de weg stond René toch voor met de roadkills; een vogeltje en een varaan hadden helaas het leven gelaten door onze bolide. En Julia heeft alleen een bijdrage geleverd aan alle insecten voorop de auto (toch geschat op 1000+). Na een hele winderige nacht in Port Augusta op een camping met kunstgras :-S (Quote René: 'M'n slechtste nacht ooit...!') reden we door naar Coober Pedy.

Cooper Pedy is een mijnstadje, waar iedereen op zoek is naar Opal (dit is ook te zien want tot aan de horizon strekken er zich heuvels in alle formaten uit van 1 meter hoog tot wel 20 meter hoog, zie foto's). Dit is de enige plek op de wereld dat je ondergronds kan kamperen! Heel fijn, omdat je dan zowel de hitte als de vliegen ontloopt. En dit hebben we dan ook natuurlijk gedaan (zie ook de foto's)!

Na 750km kwamen we aan bij the Rock! Ook wel Uluru of Ayers Rock genoemd. Wat een grote steen is dat zeg; heel bijzonder om dit te hebben gezien! De temperatuur liep hier op tot zeker boven de 40 graden. Onze camping met zwembad was geen overbodige luxe. We zijn hier 3 nachten gebleven. Elke ochtend om 5 uur opgestaan om de sunrise te zien bij Uluru of bij zijn zusje Kata Tjuta (the Olga's); een hike doen van 10km bij Uluru om de rots heen en 7km bij Kata Tjuta en dan heel erg snel naar het zwembad om af te koelen. Officieel sloten ze de wandelingen om 11 uur ivm de hitte. De klim, echt de rots op, was al om 8 uur afgesloten, dus dat was geen optie.De wandeling bij Kata Tjuta was echt super; lekker ruig met klimmen enz.Na te hebben gedoucht gingen we de zonsondergang bekijken in het park. En op 15 oktober deden we dit bij Uluru met een glaasje wijn om ons tweejarig jubileum samen te vieren! En na al die dagen op een klein gasje te hebben gekookt hebben we onszelf ook lekker getrakteerd op een romantisch dinertje!

Airco aan en op naar Kings Canyon! Deze plek iets te noorden van Uluru is echt heel mooi door de steile afgronden midden in de Outback. Onze moeders zullen de foto's waarschijnlijk heel eng vinden, zittend op een randje boven de afgrond. Maar moeders we hebben wel aan jullie gedacht hoor, er zit gewoon een stuk grondje onder die rand!

De volgende dag zaten we precies op de helft van onze reis in Glen Helen in de West MacDonnell Ranges (ten westen van Alice Springs)! Als eerste hebben we de Namatjira Drive gedaan, met een aantal detours om mooie wandelingen te doen, te zwemmen in een groot meer tussen de rotsen (Ormiston Gorge) en in de Simpsons Gap de bijzondere Black Footed Rock Wallabies te zien. Hierna zijn we ook nog naar het Desert Park geweest (een dierentuin gericht op woestijndieren in Australië) om een vette roofvogelshow te zien met adelaars enz.

Na een nachtje op een gratis camping naast een benzinestation te hebben gestaan waren we weer terug in Coober Pedy. Julia's matje was bijna ontploft dus hebben we nu niet ondergronds gekampeerd maar ondergronds geslapen in een kamer met een lekker tweepersoonsbed! Genieten toch na al die nachten op je matje. Eenmaal in Port Augusta aangekomen en na een nieuw matje te hebben gekocht voor Julia, hebben we weer op een gratis camping geslapen. We werden wakker; was het gewoon 12 graden en aan het regenen. Dus de plannen om nu nog meer dagen te gaan kamperen of te gaan hiken waren meteen van de baan. Op de terugweg naar huis nog even een wijnproeverij gedaan in de Clare Valley.

Vanaf vandaag hebben we een eigen huis; precies naast het huis van Marlene waar we ons avontuur zijn begonnen, voor de komende 5 weken! En als alles goed gaat is Julia ook vanaf morgen dan echt geregistreerd als dierenarts en kan ze dus op zoek naar werk. Hopelijk gaan we nu beetje geld verdienen om ons grote avontuur verder te kunnen bekostigen.

En wat natuurlijk ook heel leuk nieuws is: Julia's moeder, broer en schoonzus hebben tickets geboekt om ons na kerst te komen opzoeken en samen met ons nog een paar weken te reizen!!!

Tot de volgende keer!

Kus en groetjes van ons,

R&J

Joke martens

Wat fijn dat jullie het zo naar je zin hebben! Julia,ik ga voor je duimen. Komt goed met die baan!

Janny Bloemendal

Geweldig verhaal en heerlijke foto's, blijft indrukwekkend om te zien. Blijf genieten en succes met de baan.
Wij kunnen niet wachten tot we in januari ook die kant uit vliegen.

Birgitte

Gaaf verhaal en hele mooie (en grappige) foto's!!
Lekker genieten en hopen op meer geluk op werkgebied!
Xx

Anna

Jaaaaaa wat een tof verhaal! Kamperen op of onder de grond, twaalf of 40 graden en hikes van maarliefst 22,5km!! Toemaar, bikkels! Beetje late reactie van mij (druk met eigen avontuur;) maar ik vind jullie reuze stoer! En, mijn matje (ook zo'n gele expet) was laatste ook "ontploft"; één van de lijmnaden doorgescheurd oid...! Geniet maar goed daar! Ik mis alleen nog t bevragend vuur ;)